Planering för gruppundervisning

Kursplanering på allmän nivå - ett exempel

Gruppundervisning:

Kurs: Fotokurs, grunder i landskapsfotografering

Mål: Efter avslutad kurs på 3 tillfällen à 2 lektioner (90 min) kan du välja rätt objektiv och övrig utrustning för att få bra landskapsbilder för hemmabruk och publicering på sociala medier.

Planering för kurstillfälle 1, 90 min.

Det är bra att fundera inför varje delmoment och svara på frågorna vad, hur och varför.

Vad: Vad gör vi, vad händer?

Hur: Hur ska jag leda detta så att det verkligen händer och att vi verkligen gör det?

Varför: Det vi gör och hur vi gör det ska speglas mot målen i kursen. Om det inte gör det, eller är svårt att motivera varför något görs, gå ett steg tillbaka och fundera på om ”vad” eller hur” behöver förändras eller helt enkelt tas bort. Kom ihåg att enkla svar på varför är OK. 

Minut 0-15   

Vad?
Presentation av lärare och kursdeltagare.

Hur?
Kursdeltagarna svarar på frågan: Vad förväntar du dig av kursen och vilken bakgrund har du inom fotografering.

Varför?
Presentationen är viktig för att skapa en avslappnad början och för läraren att få höra vilka förväntningar deltagarna har på kursen, samtidigt får alla deltagare höra vad de övriga förväntar sig.

Minut 15-45 

Vad?
Genomgång av deltagarnas utrustning och vilka objektiv som är bra att använda för landskapsfotografering.

Hur?
Vilka funktioner har din kamera och vad är viktigt att använda vid landskapsfotografering. Hur använda de objektiv du har och vilka begränsningar har de för resultatet. Alla deltagare får ta del av allas utrustning. Läraren beskriver vilka funktioner ett bra landskapsfotograferingsobjektiv har.

Varför?
Detta är teorin för att nå målet för kursen. Deltagarna har olika utrustning och deltagarna får se vilka funktioner och vilka begränsningar deras utrustning har samt hurdant resultat de kan förvänta sig med den utrustning de har. Det kan också vara en diskussion om vad som kan vara bra att införskaffa inför framtida tillfällen.

Minut 45-75 

Vad?
Fotouppgift.

Hur?
Ge en uppgift att fotografera i närmiljön, ex. parkeringsplatsen, utsikten från kullen bredvid skolbyggnaden etc. Uppgiften görs parvis, paren lottas. Läraren går mellan paren och frågar hur de tar sig an uppgiften och ger tips för att nå bra resultat.

Varför?
Deltagarna går på kurs för att få fotografera, så varje tillfälle bör ha en kort foto-uppgift som de gör genast. Resultatet är inte det viktigaste, utan att få tips för att göra hemuppgifterna som sedan görs mellan tillfällena. Paren väljs slumpvis så att de kan få tips och arbeta med olika deltagare under kursen. Deltagarna har troligen mycket att lära varandra.

Minut 75-90 

Vad?
Presentation och hemuppgift.

Hur?
Bilderna laddas upp och visas på skärm. Alla bilder får kommentarer om vad som är rätt och bra och vad som kunde göras annorlunda och bättre. Kritiken är konstruktiv. En lämplig hemuppgift som utgår från området där deltagarna befinner sig. Det kan till exempel vara en stadsmiljöbild, en åkerbild, en fältbild etc.

Varför: Deltagarna får korta tips att ta med sig för hemuppgiften. De får också se varandras bilder. Hemuppgiften är viktig för att skapa en kontinuitet för hela kurshelheten. Den gör så att kursen fortsätter mellan tillfällena. Tänk på att att nästa tillfälle ska inledas med en genomgång av hemuppgiften. Bilderna skickas till läraren i förväg och kommenteras individuellt. Vid nästa kurstillfälle visas bilderna som exempel på bra detaljer inom fotografering. Ingen negativ kritik ges inför alla deltagare.