Planering individuell undervisning

Kursplanering på allmän nivå - ett exempel

Individuell undervisning:

Kurs: Piano, grundkurs

Mål: Efter avslutad kurs på två terminer så kan du grunderna i piano. Du vet vad tangenterna heter, och du har spelat stycken i C-, G- och F-dur samt A-, E- och D-moll. Svårighetsgraden motsvarar Agnestigs ”Vi spelar piano 1”.

Planering för ett kurstillfälle (MI-piano, 20 min/lektion)

Minut 0-2    

Vad?
Hur har veckan varit? Hur har det gått mer övandet?

Varför?
Visar varje gång för att tydliggöra att övning hemma behövs för att nå målen.

Minut 2-8    

Vad?
Spela läxan och få kommentarer.

Hur?
Kommentarerna bör vara konstruktiva, inte bara ”Bra” utan varför det var bra och vad kunde bli bättre. Ex. ”Bra legato i högerhanden, men du märker kanske att vänsterhanden inte riktigt fungerade. Du ska nog öva mer på det till nästa vecka ännu, spela då bara vänsterhand i 5 minuter före du tar med höger”. Ge alltid verktygen för att rätta eventuella fel, annars är det onödigt att påpeka dem.

Varför?
Varje läxa ska visa att deltagaren gått framåt mot målen, och att föregående lektions/träffs delmål nåtts. Eventuella brister ska få de verktyg, övningar som behövs för att fylla dem.

Minut 8-15   

Vad?
Nytt material.

Hur?
Spela som lärare igenom nästa stycke eller följande två stycken, varav ett kommer att vara huvudläxan till nästa vecka. Låt deltagaren spela genom en hand åt gången och ta upp den teknik som behövs för det nya. 

Varför?
Läraren visar hur stycket ska låta eller kan låta och ger indirekt ett delmål att uppnå. Deltagaren får de tips och övningar som behövs för att uppnå målet/klara av stycket. Varje stycke måste inte spelas perfekt så därför kan det vara bra att genom att ta två nya (märk att nivån ännu gör styckena korta) stycken och sedan välja ett som läxa. Tekniken är kopplad till stycket och beroende på ålder och förmåga hos deltagaren så kan fokus ligga mer på stycket eller mer på tekniken/teorin bakom.

Minut 15-18

Vad?
Lek och improvisation.

Hur?
Spela något annat än stycket från boken eller gå genom något intressant om instrumentet. T.ex. spela och härma, improvisera en ”blues” så att deltagaren spelar ”solo” och läraren kompar.

Varför?
Visa att pianospel är mer än bara boken och styckena i den. Detta moment kan också visa på styrkor hos deltagaren som kanske inte kommer fram via boken.

Minut 18-20

Vad?
Repetition av läxan till nästa vecka och vad som behöver övas hemma. Eventuell information om framtiden.

Varför?
Igen ett sätt att betona att lektionen fortsätter hemma för att uppnå målen för kursen.