6. Jämlikhet och likabehandling

Det här kapitlet handlar om

  • vad jämlikhet är och varför den är viktig.
  • hur vi främjar ett jämlikt bemötande.
  • hur vi främjar en jämlik undervisning och en tillgänglig lärmiljö.

Vad är jämlikhet och varför är det viktigt?

En jämlik undervisning erbjuder alla deltagare samma möjligheter till ett tryggt lärande oavsett kön, bakgrund eller andra egenskaper.

Diskriminering kan handla om att känna sig orättvist eller annorlunda behandlad, obekväm eller osynliggjord. Du har ett ansvar som lärare eller ledare att skapa en jämlik, öppen, trygg och välkomnande miljö för alla. 

Hur främja ett jämlikt bemötande?

Ett jämlikt bemötande innebär att deltagarna har en upplevelse av rättvisa, att bli sedda, att vara lika värda och att bli likvärdigt behandlade. När vi lyckas skapa en miljö som bygger på jämlikt bemötande skapar vi samtidigt de bästa förutsättningarna för att deltagarna skall kunna lära sig. Vi behöver vara medvetna om hur vi bidrar till orättvist bemötande via våra omedvetna föreställningar om världen och våra deltagare. Föreställningarna bottnar ofta i samhällets maktstrukturer.

Både du och deltagarna behöver bli medvetna om hur alla omedvetet kan bidra till ojämlikt bemötande eller diskriminering. Något som kan uppfattas som artigheter eller humor av en person, kan upplevas som mikroaggressioner av den som tillhör en minoritet eller en underrepresenterad grupp. Ett mer jämlikt bemötande kräver självreflektion kring omedvetna föreställningar, och att både du och deltagarna är beredda på att förändras.

Hur främja en jämlik undervisning och en tillgänglig lärmiljö?

I en jämlik undervisning känner sig deltagarna inkluderade, materialet innehåller representationer av olika identiteter och perspektiv på världen, och de presenteras likvärdigt.

Tillgänglighet handlar här om möjligheten att delta på lika villkor. Det här ska beaktas i planeringen, i genomförandet och i utvärderingen av verksamheten. Både digitala och fysiska miljöer ska göras tillgängliga för alla typer av studerande. Det gäller såväl metoder som tillvägagångssätt då man förmedlar och processerar kunskap. Som lärare/ledare behöver du kritiskt granska materialet du använder i undervisningen ur ett jämlikhetsperspektiv.  

För att främja jämlikhet är det viktigt att du reflekterar över jämlikt bemötande, hur ett inkluderande material kan se ut och vad en inkluderande lärmiljö kan innebära.

 

Vill du veta mer?

Likabehandling - fördjupning

Fördjupat innehåll

Få konkreta tips på metoder för att leda gruppen
och hur du skapar en trygg miljö för lärande.

FÖRDJUPNING > 

 


Nästa kapitel