Likabehandling fördjupning

Frågor

Frågor som kan hjälpa dig att kartlägga hur inkluderingen och tillgängligheten i undervisningsmiljön ser ut:

 

Före undervisningstillfället

  • På vilket sätt kunde du få en möjlighet att på förhand få kunskap om de studerandes eventuella specifika behov vid undervisningstillfället? Hur kunde du förebereda dig inför att det i din grupp kommer att finnas studeranden med olika behov?
  • Informerar ni de studerande om hur de kan bekanta sig med tryggare rum principer eller organisationens värdegrund som är gällande i undervisningen? Hur gör ni det? Om ni inte gör det, hur kunde ni göra det?
  • Hur säkerställer du att det är lätt att att ta sig till samt hitta till lokalen? Är det möjligt att tex. kombinera kollektivtrafik med undervisningstiderna om undervisningen sker på en fysisk plats? 
  • Hur garanterar du att programmet ni använder för videolänk blir enkel att använda även för den som programmet är nytt för? Skickar ni tydliga intruktioner i förväg? Erbjuder ni tekniskt stöd för de som behöver?
  • Hur kan ni ta reda på om lokalen är tillgänglig tex. för personer med fysisk funktionsnedsättning, såsom (elektrisk) rullstol, rullator, kryckor, nedsatt syn eller hörsel? Vad kan ni göra för att se till att lokalen är tillgänglig? Hur informerar ni om tillgängligheten?
  • Hur kan ni ta reda på om lokalen är tillgänglig för personer med neurologisk funktionsnedsättning? Finns det tydliga kartor och beskrivningar av utrymmet som exempelvis personer med autism kan bekanta sig med på förhand. Se tex. Amos Rex instruktioner 
  • Ber vi de studerande undvika ta in starka dofter i klassrummet? Borde vi göra det? Hur kunde vi göra det?

 

Under undervisningstillfället

  • Behövs det mikrofon i utrymmet så att personer med hörselnedsättning kan delta på lika villkor? Finns det hörselslinga i utrymmet?
  • Stöder din undervisning olika sinnen i lärande, såsom det visuella synsinne, auditiva hörselsinne, kinestetiska rörelsesinne och taktila känselsinne?  
  • Ges de studerande olika metoder för att processa kunskapen? Se tips på olika metoder i kapitlet Lära tillsammans
  • Är presentationerna inkluderande med bred representation i bilder och text, inkluderande innehåll och begrepp?
  • Hur har du garanterat att dina presentationer är tillgängliga? Har du tillräcklig färgkontrast på texterna och rubrikerna och alt-texter i dina bilder? 
  • Finns det utrymme för neurodiversitet i undervisningen vad gäller metoderna som används? På vilket sätt säkerställer du att det finns en tydlig röd tråd i undervisningsupplägget och tillgängligt språk exempelvis för personer med dyslexi? Delar du undervisningsprogrammet och dess uppgifter under undervisningtillfället på förhand? Borde du göra det för att tillgängliggöra undervisningen? 

 

Efter undervisningstillfället

  • Är dina presentationer eller material som du skickar i efterhand tillgängliga? Finns det alt-text för bilderna, är du medveten om hur faktarutor eller annan typ av layoutade delar läses korrekt av läsverktyg?
  • I utvärderingen av tillfället eller kursen, frågar du specifikt kring upplevelsen av jämlikhet  och tillgänglighet?
     
Tillbaka till fördjupningssidan >