Den vanligaste definitionen på hållbarhet är från Brundtlandrapporten 1987
”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”
Hållbarhet handlar om en balansgång mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensioner för att skapa långsiktiga lösningar för samhället och planeten. Därför delas hållbarhet ofta in i tre, ibland fyra olika dimensioner. De är ekonomisk hållbarhet, social hållbarhet, miljömässig eller ekologisk hållbarhet, och som fjärde kan man mäta kulturell hållbarhet åtskild från social hållbarhet.
Ett annat sätt att konkretisera hållbarhet görs genom de 17 globala målen i Agenda 2030, som Finlands kommuner och utbildningsorganisationer har förbundit sig att arbeta för och som också näringslivet följer.
Som lärare kan du relatera hållbarhet till din kurs på många olika sätt. Dels kan det handla om att du själv reflekterar över var du står i fråga om hållbarhetsutmaningarna: Vad innebär ordet hållbarhet för dej? Vilka kunskaper har du redan och på vilka sätt behöver du utveckla din egen förståelse av tematiken (i relation till ditt ämne)? Hurudana attityder och känslor har du till frågor om hållbarhet? Vilka utmaningar ser du och vilka möjligheter? Du kan givetvis också fundera mer konkret på hur kursens avtryck på miljön ser ut, hur den bidrar till social rättvisa och kulturell mångfald, eller huruvida den är ekonomiskt hållbar.
Ett annat sätt att arbeta med hållbarhet inom utbildning är att tillsammans med andra lärare och personal diskutera vilket ert uppdrag som organisation är. Har ni en policy att följa? Har ni förbundit er till ett strategiskt och systematiskt arbete för att främja hållbarhet? På vilka sätt är hållbarhetsfrågorna relevanta i er region eller er kontext? Vilka behov av kompetensutveckling finns hos dem som tar del av ert kursutbud? I det här sammanhanget finns också frågan om hur du som lärare genom ditt arbete kan bidra till att stöda andras förståelse av hur de kan agera och leva mer hållbart.
Här handlar det om att försöka skapa en öppen och lyhörd arbetsmiljö där varje individ känner sig respekterad. Det är viktigt att uppmuntra kollegorna och deltagarna att dela sina tankar, känslor och idéer. Genom att välja undervisningsmetoder som bygger på dialog och samarbete kan du välkomna olika perspektiv och skapa utrymme för ett mångsidigt lärande där alla kan bidra. På så sätt arbetar du inkluderande och du ökar delaktigheten.
I kapitel 3 Att lära sig tillsammans kan du läsa mera om att skapa trygga lärmiljöer.
Hållbarhet kan integreras i både teoretisk undervisning och i praktiskt lärande. Du kan till exempel involvera gruppen genom interaktiva övningar och grupparbeten. Du kan också ge deltagarna möjlighet att utforska och diskutera olika hållbarhetsfrågor och hitta kreativa lösningar tillsammans.
Lär dig mer om de olika dimensionerna,
vad de betyder för lärandet och
hur du kan arbeta med dem i din undervisning.